Plejaderna

Godkväll!

Jag och min fyraårige son har precis kommit in i värmen..Vi var ute på en liten observations runda (kikade på kvällshimmelen) Kommer att försöka ge ett tips i veckan som inte är för svårt eller kräver mer än en fältkikare att se..Denna vecka får det bli två..Det första tipset hänvisar jag till föregående inlägg, Orion..Det andra är Plejaderna(M45) som ingår i Oxens tecken och kan ses strax över Orion lite till höger, ser ut som en väldigt liten karlavagnen för blotta ögat..Men i en kikare med storleken 10 x 50 så kan man se fullt med stjärnor som bildar en öppen stjärnhop..Låter kanske inte som något speciellt, men kan säga att det är en mäktig syn för ögat..
m45
Kanske borde tillägga att tipsen jag kommer ge ses bäst i en kikare med förstoring 10 x 50..För er som inte har en kikare kan jag varmt rekomendera att köpa en,  behöver faktiskt inte kosta skortan..Storleken bör vara 10 x 50,  jag tycker det är ganska lagomt..Många tänker kanske att ju större ju bättre, men så behöver det inte vara.Problemet med en större kikare är att det blir väldigt svårt att hålla den stilla.. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0